Ήρθαν τα Χριστούγεννα και η Πρωτοχρονιά

Ιδέες για δραστηριότητες στον Παιδικό σταθμό και το Νηπιαγωγείο.




Προφορική Επικοινωνία

  • Με την έναρξη του Δεκέμβρη, εντοπίζουμε στο ημερολόγιο την μεγάλη γιορτή της αγάπης τα Χριστούγεννα και έπειτα την Πρωτοχρονιά. Εξηγούμε στα παιδιά τι γιορτάζουμε, γιατί είναι τόσο σημαντικές αυτές οι γιορτές και ποιο το νοημά τους στις μέρες μας.
  • Αναφέρουμε φυσικά τις προετοιμασίες που γίνονται παντού, στα σπίτια, στα καταστήματα αλλά και έξω στους δρόμους.
  • Αναλύουμε τα έθιμα των ημερών, όπως το στόλισμα του Χριστουγεννιάτικου δέντρου ή του καραβιού, τα κάλαντα, την ανταλλαγή των δώρων, τον ερχομό του Αϊ Βασίλη, το κόψιμο της βασιλόπιτας την Πρωτοχρονιά, τους καλικάντζαρους και τις ζαβολιές τους κ.α.
  • Απομνημονεύουμε τις ευχές των ημερών και μαθαίνουμε να τις χρησιμοποιούμε εύστοχα.
  • Σκεφτόμαστε και φυσικά υλοποιούμε καλές πράξεις, όπως το να μαζέψουμε τρόφιμα, ρούχα, παιχνίδια και να τα στείλουμε σε παιδιά και ανθρώπους που τα έχουν ανάγκη.

Γραφή

  • Γράφουμε όπως μπορούμε ευχές σε μια Χριστουγεννιάτικη κάρτα για τα αγαπημένα μας πρόσωπα.
  • Γράφουμε γράμμα στον Άγιο Βασίλη και το στέλνουμε στο Ταχυδρομείο.

Ανάγνωση

Πάνω σε κάρτες κολλάμε τις εικόνες ενός αγγέλου, ενός αστεριού, ενός δέντρου ή ότι άλλο θέλουμε σχετικό με τα Χριστούγεννα. Σε χαρτονάκια γράφουμε τις αντίστοιχες λέξεις. Προτρέπουμε τα παιδιά να ταιριάξουν σωστά εικόνα με λέξη.





Μαθηματικά


Εκμάθηση νέου σχήματος




Με αφορμή τα τριγωνάκια των Χριστουγέννων που λέμε τα κάλαντα, τα παιδιά γνωρίζουν το τρίγωνο σχήμα. Συγκρίνουμε το νέο σχήμα, με τα σχήματα που έχουμε ήδη μάθει. Επαναλαμβάνουμε τα κριτήρια διαχωρισμού από τα άλλα σχήματα. Πόσα διαφορετικά τρίγωνα υπάρχουν; παρουσιάζουμε στα παιδιά ορθογώνια, ισοσκελή και αμβλυγώνια τρίγωνα. Αν και διαφέρουν μεταξύ τους, είναι όλα τρίγωνα και ο ασφαλής τρόπος για να είμαστε σίγουροι ότι πρόκειται για τρίγωνα, είναι να μετράμε τις γωνίες και τις πλευρές των σχημάτων. Αν είναι τρεις είναι ΤΡΙΓΩΝΑ.


Ταύτιση μισών αντικειμένων

Ζωγραφίζουμε ή εκτυπώνουμε Χριστουγεννιάτικα στολίδια σε διάφορα χρώματα, σχήματα και σχέδια, τα κόβουμε στη μέση, τα ανακατεύουμε μεταξύ τους και ζητάμε από τα παιδιά να βρούν τα μισά και να φτιάξουν ολόκληρα τα στολίδια.


Χρονικές έννοιες

Σε εικόνες έχουμε την ιστορία της γέννησης του Χριστού. Ζητάμε από τα παιδιά να τοποθετήσουν τις εικόνες στην σωστή σειρά.





Δραματική Τέχνη

  • Δραματοποιούμε το ποίημα "Χορεύει ο καλικάντζαρος". Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες. Κάποια παιδιά είναι οι οργανοπαίχτες της γιορτής (χρησιμοποιούμε τα μουσικά μας όργανα), άλλα παιδιά γίνονται ζευγαράκια αγόρια-κορίτσια και κάνουν τον καλικάντζαρο και την καλικαντζαρίνα και απαγγέλουν με την βοήθεια μας το ποίημα. Τα παιδιά αλλάζουν ρόλους.

Χορεύει ο καλικάντζαρος

      Λαλούν λαγούτα και βιολιά     
λαλούν και τα κλαρίνα
χορέυει ο καλικάντζαρος
την καλικαντζαρίνα.

"Όμορφη σαν το ποντίκι 
σου κερνώ μισό φιστίκι"

Απ' την ουρά την εκρατά
την οδηγεί με χάρη
συχνολιγίζει το λιγνό
τραγίσιο του ποδάρι.

"Φίλε μου καμαροφρύδη,
σου κερνώ μισό καρύδι"

"Ε!! Καλικαντζαρίνα μου, 
να ζήσει η λεβεντιά σου
κι η μακρουλή μουσούδα σου
κι η κατσικοπροβιά σου"

"Μες στου φεγγαριού το δίσκο
μήλα και φουντούκια βρίσκω"

"Τι λες; Δεν είναι πιο καλά
 να ζουμ' εδώ στο γλέντι
παρά να πριονίζουμε 
της Γης το μονοδέντρι;"

"Δώστε της μια στο ποδάρι
και άλλη μια στροφή να πάρει".


                                                                                  Γιώργης Κρόκος




  • Με τη συνοδεία κλασικής μουσικής αναπαριστούμε τις νιφάδες του χιονιού που πέφτουν από τον ουρανό, πετούν στον αέρα και καταλήγουν στη γη. Τα αστέρια που τρεμοσβήνουν, τα αγγελάκια, τα κεράκια που λιώνουν, τις καμπάνες που χτυπάνε χαρούμενα.


Μουσική

  • Ακούμε και μαθαίνουμε τα κάλαντα των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων.
  • Ακούμε Χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
  • Συνοδεύουμε τα κάλαντα με μουσικά όργανα

Φυσική Αγωγή


Κινητικό παιχνίδι 1: Τα παιδιά χωρίζονται σε 2 ομάδες απέναντι τους και σε απόσταση τοποθετούνται 2 χριστουγεννιάτικα δέντρα (από χαρτόνι) δίπλα υπάρχουν χάρτινα στολίδια σε διάφορα σχέδια. Με το σύνθημά μας ξεκινάει ένα ένα παιδί και στολίζει το δέντρο, κερδίζει όποια ομάδα τελειώσει το στόλισμα πρώτη.


Κινητικό παιχνίδι 2: Ένα παιδί κάνει τον καλικάντζαρο και τα υπόλοιπα κάνουν μια ομάδα.
Ο καλικάντζαρος κρύβεται στη φωλιά του και τότε τα παιδιά του φωνάζουν: " Δε μπορείς, δε μπορείς καλικάντζαρε να βγεις", ο καλικάντζαρος απαντάει : " Δε μπορώ, δε μπορώ  βλέπω φως στον ουρανό. Ήρθε όμως το σκοτάδι και σας κυνηγώ". Ο καλικάντζαρος τότε βγαίνει απ τη φωλιά του κυνηγάει  τα παιδιά, όποιο πιάσει γίνεται εκείνο καλικάντζαρος.



Παιδική Λογοτεχνία




















Ευδοξία



Σχόλια